Het Probleem Met Nagels

Oude meubels zijn vaak moeilijk te zien zonder de spijkers op te merken. Ze zijn of maf of heel voorzichtig erin geslagen.

Mijn grootmoeder had een staande klok uit het begin van de 19e eeuw, waar ik graag over puzzelde. Het is gemaakt in een werkplaats en niet in een fabriek. Over het hele stuk zijn er sporen van gereedschapssporen, van de met de hand gezaagde achterplanken tot de duidelijke gereedschapssporen over het lijstwerk aan de bovenkant van de kast.

Het is duidelijk dat de klok met grote vaardigheid is gemaakt. Het lijstwerk en de behuizing zijn echter gevuld met spijkers en de gaten zijn niet gevuld. De rechthoekige koppen van de spijkers zijn zwart met een klein beetje ijzer.

Zijn de spijkers later aangebracht door iemand die de klok opnieuw heeft afgewerkt? Of kwam de stopverf er op de een of andere manier uit als het stuk opnieuw werd afgewerkt? Of heeft de maker gewoon de spijkers gezet en toen weggelopen?

Hoe zit het met andere antieke stukken waarvan de spijkergaten zijn gevuld? Zijn ze gevuld door de maker? Werden ze opgevuld door het vuil van de tijd of toen het stuk opnieuw werd afgewerkt? En waarom is de stopverf meestal zo lelijk als een booger op de lip van een supermodel?

Een spijkergat gevuld met een commerciële stopverf na vijf jaar. Kersenhout met een aniline kleurstof.

Als je al een tijdje met hout werkt, ken je de strijd om spijkergaten op te vullen. Hoewel je de spijkergaten kunt vullen met lijm in bijpassende kleur, zal deze uiteindelijk vervagen of donkerder worden en als sproeten of puistjes in je lijst gaan uitsteken.

Kijken naar oude stukken biedt geen definitieve antwoorden. Oude boeken zijn niet erg nuttig. Peter Nicholsons The Mechanics Companion legt uit hoe spijkergaten moeten worden opgevuld in de uitleg van brads.

Nicholson heeft het misschien alleen over het vullen van spijkergaten voor geschilderd werk. Hij legt uit dat stopverf wordt gemaakt van wijting (krijt, calciumcarbonaat) en lijnolie, die samen worden geslagen. Deze stopverf lijkt erg op gips.

Enkele decennia later schrijft Paul Hasluck in The Handymans Book dat je voor geschilderd werk stopverf moet gebruiken. Schellak en bijenwas kunnen worden gebruikt om gaten in andere afwerkingen te stoppen.

Blind spijkeren van uw vormstuk is een andere optie. Dit omvat het gebruik van een klein stuk gereedschap om het scheren op te tillen en er een brad onder te drijven. Lijm vervolgens de spijker weer vast. Het is een slimme oplossing en we zijn van plan het een beetje te onderzoeken om te zien hoeveel moeite het is.